kotiliesi

tiistai 24. tammikuuta 2017

Mustikkapiirakka


Meillä ei olekaan aikoihin ollut makeita piirakoita, mutta viime viikolla veljeni soitellessa tulevansa kyläilemään innostuin sitten leipomaan oikein todenteolla.
Veljen vielä kuullessa mustikkapiirakkaa olevan tuloillaan kertoi, että se on hänen lemppi piirakoitaan. No, tunne oli siis mukava kumminkin puolin. Veli sai herkkua piirakkaansa ja minä taas olin iloinen, kun sellaista olin alkanut tekemään.
Pienistä asioista nuo onnen tunteet tulee :)

Minulla jäi hieman kosteaksi tuo kuorrute, kun tein sen vaniljajogurtista vaikka oikeassa ohjeessa se taisi olla kermaviilistä. Minulla ei vain siihen hätään ollut kermaviiliä jääkaapin perukoilla.
Mutta ei hätää, näinkin piiras teki hyvin kauppansa.


MUSTIKKAPIIRAKKA

POHJA:

200 g voita
2 dl (intiaani)sokeria
2 kananmunaa
4 1/2 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta

TÄYTE:

5-7 dl mustikoita
2 1/2 dl vaniljajogurttia
2 dl (kaura)kermaa
4 kananmunaa
1/2 dl sokeria
2 tl vanijasokeria

Vatkaa sokeri ja voi vaahdoksi..
Lisää munat yksitellen hyvin vatkaten.
Lisää joukkoon lopuksi jauhot sekä leivinjauhe.
Taputtele pohjataikina piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.
Ripottele piiraspohjan päälle mustikat.
Sekoita muut täytteen ainekset sekaisin ja kaada mustikoiden päälle.
Paista uunissa 170 asteessa noin 35-40 minuuttia tai kunnes täyte on hyytynyt ja pinat saanut kauniin värin.
Anna piirakan hieman jäähtyä ja herkuttele.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mukavaa kun kommentoit :)