sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Patasämpylät




Psst... nyt sitten ollaan ihan hiljaa, eikä kerrota tolle mun Ukkoselle mitään, että mä oon taas livennyt säännöistä ja leivoin sitten tälläisiä sämpylöitä, vaikka mun pitäisi ottaa ihan iisisti ton leikkauksen jälkeen.
Ukkoseni lupasi jo soittaa sille mun leikanneelle lääkärille ja kertoa, etten mä tottele, vaikka se kuinka komentaa ja määrää mut lepään.

Mutta minkäs teet, kun löydät jonkun todella herkullisen ohjeen ja sitä on pakko päästä koittaan. Mitä siitä nyt tulis jos mä vasta viikon päästä tätä sämpylä-ohjetta alkaisin väsään tai siis mitä mä väsäisin, kun olisin jo unohtanut koko ohjeen olemassaolon.

Ja sitäpaitsi, enhän minä tässä rasittunut ollenkaan vaan toi mun yleiskone vaivasi ja vatkasi taikinan.
Päinvastoin tämä piristää niin mun mieltäni, kun saan hieman tekemistä, siis tälläistä pientä vaan.

Tein tuon taikinan edellis iltana valmiiksi ja sitten olikin sunnuntai aamuna tuoreita sämpylöitä aamupalalla.

Ohje on muuten löydetty Gurmee-nimisestä blogista.


12 KPL SÄMPYLÖITÄ

3 dl spelttijauhoja
4 1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 tl kuivahiivaa
1 1/2 tl ruususuolaa
4 dl vettä
unikonsiemeniä koristeluun

Sekoita kuivat aineet ja kaada lämmintä vettä joukkoon. Vaivaa taikina hyvin sekaisin. Vaivasin pari kolme minuuttia ja sitten vain kelmu taikina-astian päälle ja annoin kohota huoneen lämmössä 12-18 tuntia.
Kaavi lusikalla taikinaa muffinivuokiin ja ripottele halutessasi sämpylöiden pinnalle unikonsiemeniä. Paista 200 asteessa noin 30 minuuttia, kunnes sämpylät ovat saaneet kauniin värin ja ovat kypsiä.
Ota kypsät ja hieman jäähtyneet sämpylät pois muffinssi vuoista ja nauti voinokareen kanssa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mukavaa kun kommentoit :)