kotiliesi

perjantai 8. elokuuta 2014

Vadelmapiiras


Nyt saa leivät ja sämpylät väistyä hetkeksi taka vasemmalle ja tilalle tulee makeaa leivontaa.
Tämän herkullisen vadelmapiirakan ohjeen nappasin Pieni leipurityttö-nimisestä blogista.
Blogin pitäjä on todellakin nuori neiti ja ohjeet ovat mitä herkullisempia.
Meillä tytöt kävivät noukkimassa vadelmat ja äiti sitten toteutti piirakan.


Kaupunki reissu tuli tehtyä ja vaatteita tuli osteltua sekä minulle ne tilpetöörit joista tossa edellis jutussa puhuin.
No, nyt sitten näette mitä tuli äiteen ostettua...


eli tälläisiä etikettitarroja olin metsästämässä.
Nämä on siitä käteviä, että lähtee purkista ja purnukasta hyvin irti ja kostealla rätillä kun pyyhkii saa taas uuden tekstin pintaan.


Ja minulla kun löytyy purkkia ja purnukkaa joihin etikettejä liimailla.

Pohja:
100 g voita
1 dl sokeria
1 muna
1 1/2 dl täysjyvävehnäjauhoja
1 1/2 dl kauraleseitä
1 tl leivinjauhhetta
1 tl vaniljasokeria
1/4 dl maitoa

Täyte:

4 dl vadelmia

Muruseos:

50 g sulatettua voita
3/4 dl sokeria
2 dl kauraleseitä

Sekoita huoneenlämpöinen voi ja sokeri vaahdoksi lisää muna ja vatkaa huolella.
Lisää lopuksi kuivat ainekset ja painele taikina piirasvuoan pohjalle ja reunoille. Ripottele osa vadelmista pohjan päälle niin, että se peittyy. Ja kaada muruseos marjojen päälle.
Ripottele loput marjat piirakan pinnalle (minulla oli tälläkertaa niin naftisti marjoja ettei päälle riittänyt, mutta älkää tehkö niin, kuin minä tein vaan niinkun ohjeessa  lukee) ja paista 200 asteessa noin 30 minuuttia.



4 kommenttia:

  1. Mmmm, hyvälle kuulostaa! Minä leivoin vadelmista kääretorttua ja minulla oli metsävadelmia. Aivan taivaallinen, minkälainen on metsävadelmien tuoksu ja maku! Jos saisin, käyttäisin vaan niitä.

    VastaaPoista
  2. Mistä löysit noita ihania etikettejä?

    Pirjo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, Pirjo ja anteeksi tämä viive tämän vastaamisen kanssa, mutta etikettejä saa Clas Ohlsonilta. Ihan näiden etikettejen takia tein sinne reissun :)

      Poista

Mukavaa kun kommentoit :)